Nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego ukazał się kolejny dodruk książki poświęconej twórczości Łony – znanego, pochodzącego ze Szczecina, twórcy muzyki nurtu hip-hop. Wśród autorów tekstów znaleźli się pracownicy Instytutu Literatury i Nowych Mediów US, nasi doktoranci ze Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studenci kierunku Filologia Polska. Publikacja zawiera również wywiad z Łoną, przeprowadzony przez Pawła Dziela.
Książkę można kupić na stronie wydawnictwa pod adresem: https://wydawnictwo.univ.szczecin.pl/rytm-schowany-w-tekscie-adam-lona-zielinski-i-kultura-popularna-p-916.html
Poniżej fragment wstępu oraz spis treści:
Należy zajmować się twórczością Adama Zielińskiego. Nie tylko dlatego, że jest znaczącą postacią współczesnego aktywizmu. Warto objaśniać poetykę i filozofię piosenek szczecińskiego rapera, a także jego sztukę rymotwórczą. Rym – jak wiemy – wyróżnia wyrazy. Splata je ze sobą, sugerując, że są do siebie podobne nie tylko brzmieniowo, lecz i znaczeniowo. Ale przecież nie chodzi tylko o przyjemność czytania i słuchania. Artysta, poszukując rymów, pokazuje bogactwo języka (choć ciągle są tacy, którzy zauważają u Łony przede wszystkim „brzydkie słowa”). Właśnie to odnajdywanie inwencyjnych zestawień wyrazów jest wyjątkowym osiągnięciem Adama Zielińskiego. I nie tylko – powtórzmy – o estetykę tu chodzi. Szczeciński raper niejako przy okazji pokazuje mechanizmy języka. Ujawnia, jak słowo działa. Uczy nas więc polszczyzny (również jej społecznego zróżnicowania). A przede wszystkim pomaga oddzielić mowę służącą ekspresji i komunikacji od bełkotu.
Jerzy Madejski
Wstęp. Łony pociąg do rymu
Inga Iwasiów
Jak być zaangażowanym
Wiktoria Klera
Rymy rapera
Paweł Dziel
Pytania Łony
Alicja Obirek, Marta Sobolewska
Bez mapy Adama Zielińskiego jako spacerownik
Katarzyna Buganik
Bóg zadzwonił do mnie…, czyli rozmowa Łony ze Stwórcą
Marcin Fisz
Gra (w) rapera. Błąd Łony i Webbera w memach internetowych
Weronika Migowicz
Skandowanki, wyliczanki i wołanki. Folklor dziecięcy w piosenkach Adama „Łony” Zielińskiego
Sebastian Urbaniak
Przeciw ironii. O twórczości Łony jako reprezentacji późnokapitalistycznego „hip-hopu inteligenckiego”
Beata Zawadka
Kultury buntu? Rap i współczesne kino amerykańskie
Maciej Kowalewski
Pieśni oporu
Andrzej Draguła
Sacrum przetłumaczone na profanum, czyli o konieczności desakralizacji
Bogdan Balicki
Hip-hop jako medium
Ewa Kołodziejek
O brzydkich słowach
Maciej Pieczyński
Ukraińskie pieśni wojny
Potrzeba dialogu. Z Adamem „Łoną” Zielińskim rozmawia Paweł Dziel